A Red Bull Achillesz-sarka: Miért nem pihenhetnek meg a csapat 2025-ben sem? | M4 Sport


Új év, új autó, új lehetőségek – ez az üzenet most különösen aktuális. A Red Bull számára 2025 talán új reményeket hozhat, lehetőséget adva a tavalyi nehézségek orvoslására. Azonban egy dolog továbbra is aggasztja őket: a legnagyobb gyenge pontjuk bármikor újra "aktiválódhat", és ez folyamatosan ott lebeg a fejük felett.

Max Verstappen a bajnoki címet a 2024-es Red Bull RB20-assal szerezte meg, de valószínű, hogy visszavonulása után nem ezt az autót fogja a legkedvesebb emlékei között említeni. A holland pilóta domináns teljesítménnyel indította az előző szezont, ám hamarosan világossá vált, hogy valami nincs rendben a versenygépével, amely az év előrehaladtával egyre inkább kiszámíthatatlanná vált. Az év közbeni drámai visszaesésüket Monza után sikerült sürgős megoldásokkal orvosolniuk, ami végül lehetővé tette számukra az egyéni címvédést. Ugyanakkor a konstruktőri versenyben elszenvedett vereség azt jelezte, hogy a csapat teljesítménye még közel sem volt tökéletes.

Verstappen az év végén kifejtette, hogy bizonyos problémák gyökeréhez nem tudtak leásni, mivel az RB20-as alapkoncepciója megkötötte a kezüket. Azok a változtatások, amelyeket szükségesnek tartottak, csak egy új autó megtervezésekor valósulhatnak meg. A Red Bull csapata hisz abban, hogy ezek a módosítások jobb alapokat teremtenek számukra az idei évre. Ugyanakkor Pierre Waché, a technikai igazgató, elismerte, hogy még mindig vannak kétségeik, különösen a Helmut Marko által 2024 legnagyobb kihívásaként említett korrelációs problémák miatt.

"A korrelációk egyértelműen javultak az ismert területeken, ám az F1 világában mindig ott lebeg a veszély, hogy új kihívások merülhetnek fel. Ez a helyzet, és ezért igyekszünk előre látni, milyen nehézségekkel nézhetünk szembe a jövőben. A 2024-es kihívások valójában hasznunkra váltak, hiszen amikor győztesként lépsz pályára, hajlamos vagy figyelmen kívül hagyni a részleteket, amelyekkel akkor foglalkozol, amikor problémák adódnak. Amint nem te vagy a leggyorsabb, óvatosabbá válik az ember, és tanul a tapasztalatokból. Ahogy egyre többet tanulsz, úgy egyre inkább befektetsz a jövődbe" - osztotta meg Waché az Autosportnak.

Kiemelte: "A korreláció problémáját viszont sosem fogjuk tudni teljesen megoldani. A modern F1-ben nem létezhet tökéletes megfelelés a virtuális világ és a pálya között."

Waché szerint mindez alapvető veszélyt jelent a jelenlegi autókkal.

- fogalmazott Waché.

A Red Bull 2024-ben számos kihívással nézett szembe, különösen az elavult és nem túl megbízható szélcsatornájával, valamint szimulációs rendszereinek összhangjával. Ezek a problémák végül ahhoz vezettek, hogy a csapat félresiklott a fejlesztések során, és csak később realizálták a hibáikat. Érdekes módon, hasonló nehézségek más csapatoknál is észlelhetők voltak, ami arra utal, hogy a szívóhatású autók és gumik érzékenysége mellett a fejlesztési eszközök precizitása soha nem volt ennyire lényeges.

És itt kezdődhetnek a Red Bull esetleges 2025-ös bajai: a szélcsatornájuk változni nem fog, vagyis ki vannak téve a pontatlanságának.

Waché kifejtette, hogyan okozhat zűrzavart az egész csapatban egy nem megfelelően működő berendezés. „Amikor egy csapat szembesül a megfelelőséggel kapcsolatos problémákkal, a bizalom az eszközeik iránt gyorsan eltűnik. Ilyen szituációban kénytelen vagy felülvizsgálni és módosítani az általad használt eszközöket, hogy helyreállítsd azt a korrelációt, ami korábban megvolt. Ebben a nehéz időszakban a csapat nem tűnik el, de a kétségek végigkísérik őket a munkájuk során, hiszen sosem lehetnek biztosak abban, hogy valóban megfelelnek a követelményeknek. Az igazság az, hogy sosem tudhatod, míg az eszközeid nem bizonyítják be a megbízhatóságukat.”

A Red Bull szélcsatornája a Jaguartól örökölt örökség, amely egy 1947-ben készült impozáns létesítmény. Az évek során számos kihívással kellett szembenéznie, és a csapat folyamatosan dolgozott a belső struktúrák és rendszerek fejlesztésén, hogy orvosolják a felmerülő problémákat. A Red Bull szakértői alaposan feltérképezték a szélcsatorna gyengeségeit, és már jól tudják, hogyan lehet ezeket a hiányosságokat kompenzálni. Azonban a végleges megoldás az új szélcsatornájukban rejlik, amelynek elkészültére sajnos 2026-ig várniuk kell. Az új létesítmény megépítésének késlekedése részben annak köszönhető, hogy az FIA egy időszakban komolyan fontolgatta a szélcsatornák hosszú távú betiltását az F1-ben.

"Adrian (Newey) mindaddig nem akart új szélcsatornába kezdeni, amíg nem vált világossá, mi lesz. Aztán eljött az a pont, amikor az Aston Martin új szélcsatornát akart építeni, és az FIA változtatott az álláspontján. Nekünk onnantól meg kellett lépnünk ezt, mert a szabályok diktálnak a költségplafonon belül, és a szélcsatornánk jelenleg nagyon nem hatékony" - mesélte korábban Christian Horner csapatfőnök.

Hogy a mai F1-ben mennyire meghatározó a szélcsatornák megfelelő működése, azt a Ferrari múlt évi példája is jelezte. A csapat Barcelonában vetett be egy új padlólemezt, ami visszahozta az autója pattogását. Futamok mentek el, mire megértették a problémát. A második féléves feltámadásuk aztán csodás módon egybeesett a szélcsatornájuk továbbfejlesztésével: a nyáron kicserélték benne a futópadot, korrigáltak pár dolgot a berendezésükben, és utána egyből megtalálták a helyes válaszokat a kérdéseikre, a fejlesztéseik pedig ismét jól működtek.

Waché véleménye szerint aggasztó helyzetet teremt, ha a szélcsatorna viselkedése előre nem látható.

A Red Bull számára a kihívást az jelenti, hogy berendezésük rendkívül érzékeny a külső hőmérséklet változásaira, és emellett a megfelelő működés elérése is időigényes feladat. "Mindig is tudatában voltunk a szélcsatornánk határainak, de csak a legújabb autóknál kezdtük el igazán kihasználni az aerodinamikai lehetőségeket" - nyilatkozta Horner. Szavai összhangban állnak Waché véleményével, aki rámutatott, hogy a modern autók precízebb kialakítása és a fejlődés lehetőségeinek szűkülése miatt a szélcsatorna pontossága rendkívül fontos szerepet kapott.

- részletezte Horner.

Waché elmondta: "A legnagyobb kihívást a pontosság és az ismétlés okozza. Amikor egy új koncepciót dolgozol ki, ez a csatorna remekül teljesít. Az igazi nehézség akkor jelentkezik, amikor a fejlődési görbe stagnál. Ilyenkor rendkívül nehéz előre haladni, mivel a teljesítményünk erősen függ az angliai hőmérsékleti viszonyoktól. A hideg és a meleg közötti nagy ingadozások sok bonyodalmat okoznak. Belül próbáltunk javítani a rendszeren, és az évek során jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre, de vannak olyan fizikai korlátok, amelyeket nem tudunk áthidalni. Ez a helyzet a fejlődésünk ütemére is kihatott más csapatokhoz képest, de nem szeretnék kifogásokat keresni."

A bikások számára sajnos nem túl kedvező a helyzet: 2025 várhatóan még intenzívebb versenyt hoz magával az előző év tapasztalatai alapján. Ez azt jelenti, hogy a figyelem még inkább a kicsi, de értékes nyereségekre és a részletek alapos megfigyelésére összpontosulhat.

Bár a 2024-es tanulságok és a 2025-ös javítási próbálkozások ígéretesnek tűnnek, a Red Bull számára ez a probléma komoly veszélyforrást jelenthet a következő szezonra. Nincs biztosíték arra, hogy a csapat ne találja magát ismét a fejlesztési irányt tévesztve, és arra sem, hogy a tavalyi visszaesés tendenciáját valóban sikerül megfordítaniuk.

A mostani autók érzékenysége miatt persze hasonló veszélyek a jobb berendezést használó riválisokat is fenyegetik. Akár még a McLarent is, akik tavaly az egyetlen olyan csapat voltak, akik nem futottak zsákutcába fejlesztésekkel.

Waché véleménye szerint a papajások teljesítménye sem mondható hibátlannak. "Tavaly valóban így alakult. De nem vagyok benne biztos, hogy ez az egész igazán érthető. A szezon kezdetén teljesen elvesztek a versenyben. Az előző évben is hasonlóan gyengén szerepeltek. 2022-ben pedig szintén nem voltak túl meggyőzőek. A McLaren viszont Miamitól kezdve egy erős autóval rukkolt elő, míg az azt megelőző két-három évben nem igazán brillíroztak."

Fontos megemlíteni, hogy a McLaren az elmúlt évben kezdte el használni az új szélcsatornáját, és az előző modell első verzióját nem ebben a környezetben fejlesztették ki.

"Nem tudom, milyen állapotban vannak most, de az a lényeg, hogy nem értem, miért nem tudtak már az előző év elejétől fogva ilyen formában teljesíteni. Nem vagyok biztos benne, hogy korrelációs problémák merültek fel, vagy valami más áll a háttérben. A McLaren belső ügyeibe nem látok bele, de jelenleg számunkra rendkívül nehéz extra teljesítményt kihozni, főként a rendelkezésünkre álló eszközök fényében" - ismerte el Waché.

Related posts