Hihetetlen sebességgel halad a Skoda, míg a Porsche egyre mélyebbre süllyed a problémák mocsarába. -- Totalcar

Különleges ütemben hódít a piacokon a Skoda. A cseh autógyártó történetének egyik legkiemelkedőbb második negyedévét zárta az elmúlt évtizedek során, és a Volkswagen konszern egyik legdominánsabb márkájává vált. Az említett időszak alatt 869 millió dolláros, ami körülbelül háromszáz milliárd forintot jelent, üzemi nyereséget ért el, miközben átlagosan 9,5%-os haszonkulccsal forgalmazta termékeit. Ilyen kiemelkedő eredmények általában csak a prémium szegmensen belül jellemzőek, ahol a márkák presztízse lehetővé teszi, hogy jelentősen magasabb árcédulát aggassanak az eladásra szánt autókra.
Érdekes fejlemények zajlanak a Volkswagen prémium szegmensében, hiszen a Porsche nem várt kihívásokkal néz szembe. Miközben Észak-Amerikában viszonylag kedvező első félévet zárt, globálisan hat százalékos visszaesést könyvelhetett el, ami régóta nem volt jellemző a márkára. A legnagyobb csapás Kínában érte, ahol az eladások 28 százalékkal csökkentek az év első felében. Ennek hátterében egyrészt a vámokkal kapcsolatos zűrzavarok állnak – ami az Egyesült Államokban is tapasztalható – másrészt pedig a helyi autóipar folyamatos fejlődése, amely már a sportautók piacára is begyűrűzött. A Porsche második negyedévi üzemi nyeresége 181 millió dollárra, átszámítva körülbelül 62,5 milliárd forintra rúgott, de ez csupán a Skoda nyereségének 21%-a, ami figyelemreméltó kontrasztot mutat.
A Porsche vezérigazgatója a közelmúltban kifejtette, hogy a vállalat jelenlegi üzleti modellje nem működik hatékonyan, és sürgős reformokra van szükség. Elemzők úgy vélik, hogy a nehézségek mögött az áll, hogy míg a Porsche globális szinten tevékenykedik, addig a Skoda elsősorban az európai és részben az ázsiai piacra összpontosít, minden erejét e két régióra fordítva. Ezzel szemben a Cupra, amely szintén ezen a filozófián alapul, az első félévben 33%-os eladásnövekedést könyvelhetett el, folyamatosan javítva pozícióját a piacon. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a Cupra és a Skoda termékei nem feltétlenül hasonlíthatók a Porsche prémium szegmenséhez, amely egészen más vásárlói igényeket szolgál ki.