Ethan Hawke a HVG-nek nyilatkozva kifejezte vágyát, hogy szívesen visszatérne Budapestre.
A mozik vásznain most debütál a Blue Moon, Ethan Hawke és Richard Linklater legfrissebb alkotása. A két művész kilencedik közös projektje kapcsán lehetőségünk nyílt elmélyülni a margitszigeti futások varázsában, a Mielőtt trilógia jövőbeli lehetőségeiben, valamint a Holt költők társaságának hatását tükröző tetoválások világában.
Richard Linklater és színészei közötti együttműködés során kialakult egyfajta szoros kapcsolat, amely lehetővé tette, hogy a rendező mélyen megismerje a színészek egyedi stílusát és manírját. Ezek a manírok lehetnek például: 1. **Beszédstílus**: Minden színész sajátos módon kommunikál, legyen az a hanglejtés, a tempó vagy a szóhasználat. Linklater talán észrevette, hogyan reagálnak a színészek a különböző szituációkra, és hogy milyen ritmusban beszélnek. 2. **Testbeszéd**: A színészek mozgása, gesztusai és arckifejezései is egyediek. Linklater ismerheti a színészek szokásos testtartását, vagy azt, hogyan reagálnak fizikai kihívásokra. 3. **Improvizációs technikák**: Linklater tudhatja, hogy melyik színész mennyire nyitott az improvizációra, és milyen helyzetekben hajlamosak a spontaneitásra, hogy aztán ezt a munkafolyamat során kihasználja. 4. **Karakterfejlődés**: A színészek által megformált karakterek fejlődése is megjelenhet a manírok között. Linklater talán észrevette, hogy bizonyos színészek milyen típusú szerepeket preferálnak, és hogyan alakítják azokat. 5. **Humorérzék**: Minden színész másképp közelíti meg a komikus helyzeteket. Linklater tudhatja, hogy melyik színész hogyan reagál a viccekre és a humoros szituációkra. 6. **Emocionális reakciók**: Linklater ismerheti a színészek érzelmi skáláját, és tudhatja, hogy melyikük hogyan hozza ki a legjobbat a drámai jelenetekből. Ezek a manírok nemcsak a színészi teljesítményt gazdagítják, hanem a rendező és a színészek közötti szinergiát is erősítik, amely lehetővé teszi, hogy a filmek még hitelesebbek és emlékezetesebbek legyenek.
Nehéz konkrét részletekbe bocsátkozni. Gondolj csak arra, ahogyan egyes mondatokra külön hangsúlyt fektetek. Ahogyan flörtölök, vagy éppen hogyan mutatom meg erőmet – esetleg gyengeségemet. Az évek során annyi minden megmarad az ember lelkében. Richard számára én csupán egy szerep voltam, nem látta a valóságos énemet. Csak azt az alakot kereste, akit a színpadon alakítok: Lorenz Hart, a dalok szövegírója. Linklater véleménye szerint Hart és én teljesen eltérőek vagyunk, mégis van valami közös bennünk.
Külszíni jegyek tekintetében valóban nem mutatnak jelentős párhuzamokat.
A hajjal és a sminkkel kezdődött az átalakulás. A beszéd következett ezután, meg kellett találnom a figura hangját. Richard a barátom, ami azt jelenti, hogy nemcsak a közös munkáinkat ismeri, hanem minden másban is megnézett, az összes színházi munkámat, az összes filmemet látta. Arról a fickóról beszélünk, aki ott volt a Kiképzés legelső vetítésén. Richard rögtön kiszúrta a Blue Moon forgatásán, ha Ethan Hawke kacsintott ki Lorenz Hart maszkja mögül. Állt a monitornál, és ilyenkor csak annyit mondott: akkor most újravesszük. Addig ismételtünk minden jelenetet, míg Hawke teljesen eltűnt, és csak Hart maradt.
A Blue Moon a kilencedik közös alkotásuk. Az első közös filmjük, a Mielőtt felkel a nap, már 30 éve debütált a mozikban. Emlékszik még arra a különleges napra, amikor először dolgoztak együtt?
Jelenleg is pontosan ugyanazt a Richardot látom, akit harminc évvel ezelőtt ismertem meg. Élénken élnek bennem az emlékek, amikor Julie Delpy és ő fogadtak az austini reptéren, mikor először érkeztem Texasba, hogy együtt dolgozzunk a Mielőtt felkel a nap című film forgatókönyvén. Az a figura, akivel nemrég találkoztam Írországban a Blue Moon forgatása során, ugyanaz a személy. De ezt igazából magamról is elmondhatom.





