Itt van, amire szükséged van: 5 használt autó 1 millió forintért, amelyek gazdaságosan fogyasztanak!
Az üzemanyagok árának emelkedése egyre drámaibb, már-már a hét számjegyű tartományban tanyáznak. Ha éppen autóvásárlás előtt állsz, érdemes alaposan átgondolni, mennyit is fog elvinni a családi büdzséből.
Néhány nappal ezelőtt már érintettük az üzemanyagokkal kapcsolatos témát: az árak kezdik elérni a csillagos eget, és a kormány is megemelte az adókat. Ha valaki mostanában tervez használt autót vásárolni, érdemes alaposan átgondolnia, hogy a jövőbeli járgánya mennyit fog fogyasztani.
Ahhoz, hogy megkönnyítsük a választást, alaposan átnéztük a Spritmonitor adatbázisát, amely Európa egyik legnagyobb közösségi autós portálja. Itt a felhasználók saját autóik valós üzemanyag-fogyasztási adatait osztják meg. A benzines autók közül kiválasztottunk öt modellt, amelyek nemcsak a legjobb üzemanyag-hatékonysággal büszkélkedhetnek, hanem a szervizelési és alkatrészárak tekintetében is kedvező helyzetben vannak.
Pontosan ezért csak benzinesek közül választottunk, mert ezeknél a motoroknál kevesebb a meghibásodási arány, mint a hasonló korba, és árkategóriába eső dízel változatoknál. Vannak benne kisebb, nagyobb modellek, amelyek családi szempontoknak is megfelelhetnek.
Egymillió forint körüli összegért az Ignis modellekből széles választékot találhatunk, különösen a 2006 és 2008 között gyártott példányokból, amelyek általában jó állapotban vannak itthon. A futásteljesítmény változó: találkozhatunk 125 ezer kilométert futott és akár 250 ezer kilométert teljesített autókkal is. Ne féljünk a magasabb kilométertől, hiszen fontosabb, hogy az autót egy hozzáértő szakemberrel, vagy ismerőssel átvizsgáljuk. Lehet, hogy egy 200 ezer kilométert futott Suzuki Ignis nem is rosszabb vétel, mint egy 120 ezer kilométert futott társa. Az autó állapota és megbízhatósága nagymértékben függ attól, hogy milyen körülmények között használták, és milyen gondoskodással bántak vele a korábbi tulajdonosai.
Az Ignis városi és elővárosi közlekedésben valóban takarékos választás, és ez nem véletlen, hiszen a benzinmotorja mindössze egy tonna körüli súlyt képvisel. Az 1,3 literes, 93 lóerős motor bőven elegendő a mindennapi használathoz. A felhasználói tapasztalatok alapján 6 liter üzemanyaggal is simán bejárható a város, de fontos odafigyelni, mert a nagyobb sebességek drasztikusan megnövelhetik a fogyasztást – akár 8-10 literre is rúghat. Tehát, ha szeretnénk alacsonyan tartani a költségeinket, érdemes elkerülni a túlzott gyorsítást az Ignissel.
A használható Citroën C1 modellek árai 800-850 ezer forint körüli szinten kezdődnek, így 1 millió forintért már szép példányokra lehet bukkanni. A választék nem túl széles, de a háromhengeres, 68 lóerős benzines motor ideális választás: dinamikus teljesítménye mellett alacsony üzemanyag-fogyasztással bír. Bár elvileg kétféle motorral volt elérhető, a 54 lóerős 1.4 HDi dízelverzió a hazai piacon nem igazán található meg, de szürkeimportos autók között előfordulhat.
Az egyliteres benzines motor szinte verhetetlen szerepet játszik, hiszen többszörös kategóriagyőztesként tündökölt az Év Motorja versenyen. A háromhengeres erőforrás szinte szárnyra kelti az alig 850 kilogrammos járművet, miközben fogyasztása igazán kedvező, még a 630-640 forintos benzinárak tükrében is.
Tapasztalatok alapján autópályán a 160 körüli padlógázt is 8 literrel tolerálja százon, a reális városi fogyasztás 5,5-6,0 liter közötti, országúton osonva 4 literrel megtehetünk 100 kilométert.
A felhasználók véleménye alapján a város utcáin az Alto háromhengeres motorja élénk és dinamikus élményt nyújt. Bár az apró motorhoz meglepően hosszú áttételek társulnak, mégis képes kettes sebességfokozatban egészen száz kilométer/órás sebességig felgyorsulni.
A dinamikus motorhoz elengedhetetlen lenne a fordulatszámmérő, ám a jelenlegi felszereltségből ez sajnos hiányzik. Ráadásul a kilométerórában a kihúzatási határok sem találhatók meg, ahogyan azt régebben megszoktuk, hiszen a motor előbb-utóbb úgyis eljut a korlátozási szintre. Ennek a benzines motornak az egyik legfőbb előnye a kedvező üzemanyag-fogyasztás. Néhány éve Budapesten mértünk 6,3 litert városi környezetben, míg autópályán, kulturált, de nem túlságosan lassú tempóval, mindössze 5,1 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve. Ez a szám még a csúcsra járatott légkondicionálóval együtt is figyelemre méltó, és jól illeszkedik a Spritmonitoron található adatokhoz.
1 millió forintért könnyedén találhatunk olyan 2010-es autókat, amelyek futása 100 ezer kilométer alatt van. A képek alapján ezek a járművek jól karbantartottnak és megkímélt állapotúnak látszanak, így bátran ajánlhatók vásárlásra.
A Toyota Aygo kiemelkedő választás lehet használt autók között, hiszen alacsony üzemeltetési költsége, megbízhatósága és minimális értékvesztése miatt sokak kedvence. Az egy millió forintos árkategóriában jellemzően olyan modelleket találunk, amelyek körülbelül 150 ezer kilométert futottak, leginkább a 2006 és 2009 közötti időszakból. Az Aygo a PSA Peugeot Citroën és a Toyota együttműködésének gyümölcse, melyet a Toyota tervezett és a csehországi gyárban készített. Érdemes megemlíteni, hogy a C1 modell lényegében ugyanazt az autót képviseli, csupán más dizájnban.
A háromhengeres, 998 köbcentis japán benzinmotor szinte benzinpárán eléldegél, átlagfogyasztása a valóságban 5,3 liter, de országúton állítólag simán 4 liter alá vihető.
Az Aygok a Toyota híres megbízhatóságát képviselik, és a konstrukcióban csupán néhány bizonytalan elem található. Az egyszerű technológia rendkívül jól bírja a megpróbáltatásokat. A benzines motorok valóban kiemelkedőek, ritkán adnak okot aggodalomra. Előfordulhat, hogy a vezérműlánc néha hangosan zörög a motorház fedél alatt, de ez nem jelent komoly veszélyt. A problémák közül a hűtőfolyadékot szivárgó vízpumpa volt az, ami figyelmet igényelt. Ezenkívül egy visszahívásra került sor az önindítóra is, mivel előfordult, hogy indítás után nem állt le, így nem vált le a járó motorról. A megoldás egy utólagosan beszerelt relé lett, amelyet a behúzómágnes áramkörébe integráltak. Mivel az autók vagy a gyártás során, vagy utólagosan megkapták ezt a relét, a használt Toyota Aygókra már nem vonatkoznak ezek a problémák.
A végére hagytuk a legendásan megbízható és keveset fogyasztó Priust, ami tényleg jó vétel használtan még ennyi év távlatából is. A 2003 és 2009 között gyártott ötajtós kompakt, benzines-elektromos hibrid hajtásrendszerrel tényleg Jolly Joker, ha egy család számára is kényelmes használható autót keresel, aminek a fenntartása gombokból megvan.
Nincs motorválaszték, a 78 lóerős, 1,5 literes benzines az 50 kilowattos (68 lóerős) villanymotorral megtámogatva pont elég és igen takarékos.
A városi közlekedés igazi színtere a Prius számára, ahol a hibrid technológia révén a legnagyobb előnyét hozza ki. Autópályán a fogyasztása körülbelül 5,8 liter, de amikor belépünk a város forgatagába, ez az érték még kedvezőbbé válik. A lakott területeken a villanymotor aktívan részt vesz a hajtásban, így teljesen normális, hogy 4,8-5,0 liter/100 kilométeres fogyasztást tapasztalunk. Mi is megtapasztaltuk ezt a különbséget:
Sokan elbizonytalanodnak a hibrid használt autók vásárlásakor az akkumulátorcsomag cseréjének magas költségei miatt. Ez valóban problémás lehet az idősebb Prius modellek esetében, azonban érdemes megjegyezni, hogy az akkumulátorok általában ritkán hibásodnak meg, és a cellák egyenként is javíthatók. Fontos tudni, hogy a márkaszervizek hivatalosan csak a teljes akkumulátorcsoport cseréjét ajánlják, ezért erre figyelni kell! Persze, a szakemberek tisztában vannak a rendszer működésével, és képesek cellánkénti javítást is végezni, de a gyártótól nem lehet külön cellákat beszerezni, csak az egész akkumulátortömböt.
Ha Toyota Priust akarsz, érdemes szétnézi a német oldalakon is, mert itthon nem nagy a merítés és azokban is temérdek kilométer van, de egyáltalán nem lehetetlen küldetés 1-1,5 millió forintért (vagy ennek megfelelő euróért) normális példányt találni.