Budapest belvárosában folytatódhat a kísérleti közlekedésátalakítási program, amely új irányokat nyit meg a városi mobilitás terén.

A kísérleti forgalmi rend bevezetésének fő célja, hogy az utcák barátságosabbá és élhetőbbé váljanak a gyalogosok számára, miközben a levegő minősége javul, és csökken a gépjárműforgalom. A június végén életbe lépett forgalmi szabályozás továbbra is érvényben marad, és a tesztidőszak folytatódik. A Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága szeptember 1-én fog dönteni a javaslatról, amely a forgalmi rend fenntartásával kapcsolatos.
A 2025 nyarán induló forgalomcsillapítási pilotprogram célja, hogy Belső-Erzsébetvárosban, Budapest egyik legnagyobb népsűrűségű területén, mérsékelje a gépjárműforgalmat, javítsa a levegő minőségét, és egy biztonságosabb, barátságosabb környezetet teremtsen az ott élők és látogatók számára – fogalmaz a Budapesti Közlekedési Központ közleményében.
Az eddigi intézkedések hatásai már most is nyilvánvalóak: a tavalyi év azonos időszakához képest lényegesen mérséklődött a közúti forgalom, csökkent a dugók száma, és egyre többen döntenek a megosztott mikromobilitási eszközök mellett, különösen az elektromos rollerek iránt nőtt meg az érdeklődés.
Ezen felül a korábban is jelentős gyalogosforgalom még inkább megerősödött a környéken, és az utóbbi időszakban a gyalogosok kényelme is lényegesen javult.
A forgalomcsillapító intézkedések összhangban állnak a korábban bevezetett, a közösségi közlekedés hatékonyságát és megbízhatóságát növelő újításokkal. A közlekedési vállalat hangsúlyozza, hogy a 74-es trolibusz mostantól a menetrendnek megfelelően, optimális sebességgel közlekedhet a Wesselényi és a Dohány utcák területén.
A pilotprogram megvalósítása során a BKK szakértői számos adatforrást bevontak a munkájukba. A forgalmi adatok, amelyeket navigációs rendszerek szolgáltattak, kézi forgalomfelvételek, a közösségi közlekedés sebességadatai, valamint a megosztott mikromobilitási szolgáltatók által nyújtott statisztikák mind hozzájárulnak a megalapozott döntéshozatalhoz. Ezek az elemzések segítik a közlekedési rendszer hatékonyságának javítását és a felhasználói élmény fokozását.
A nyár végével az ősz és a tél is bekapcsolódik a tesztidőszakba, amely egészen 2026. január 31-ig tart. Ez a folytatás azonban a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának szeptember 1-jei szavazatától függ.
A szakértők a következő hónapokban folytatják a méréseket és vizsgálatokat, valamint egyeztetéseket tartanak annak érdekében, hogy a helyi igényeket figyelembe véve kialakítsák a városrész végleges forgalmi rendjét. Ezen kívül a közeljövőben a hatóságok fokozzák az ellenőrzések gyakoriságát, míg a BKK a NAV-val együttműködve a taxisok ellenőrzésének számát is jelentősen megemeli.
A BKK által nyáron végzett felmérések szerint a jelentős mikromobilitási és gyalogosforgalom mellett továbbra is problémát jelent az ott található üzletek, vendéglátóipari egységek kiszolgálása. Ennek megoldására - amennyiben a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága a szeptember 1-jén esedékes ülésén elfogadja a javaslatot - az alábbi intézkedések léphetnek életbe:
A forgalmi rend júniusi bevezetésével egy időben a parkolási rend is megváltozott Belső-Erzsébetvárosban. A tervezés során a szakemberek a helyiek érdekeit vették figyelembe, megőrizve a lakossági parkolóhelyek számát.
Több utcaszakaszra továbbra is csak engedély birtokában lehet behajtani,
melyeket augusztus végéig a [email protected] címen lehet igényelni. Az eredetileg augusztus 31-ig érvényes behajtási engedélyek automatikusan meghosszabbodnak szeptember 15-ig. A szeptember 15-ét követő időszakban érvényes szabályozásról szeptember 1. után kapnak tájékoztatást az érintettek.
A végleges forgalmi rend megalkotása után újabb fejlesztések várhatók Belső-Erzsébetvárosban. A hosszú távú tervek között kiemelt helyet kap a lakossági behajtás kamerás ellenőrzési rendszerének bevezetése, valamint a védett övezetek kijelölésének lehetősége, amely lehetővé tenné a napi behajtások számának szabályozását. A forgalomcsillapító intézkedések célja, hogy a városrész megfeleljen az ott élők és a látogatók igényeinek, ugyanakkor a gazdasági szereplők működését is támogassa - tájékoztat a BKK.