A BKK tervei szerint a Nagykörút átalakítása nem csupán a közlekedési infrastruktúra modernizálását célozza, hanem egy élhetőbb, vonzóbb városi környezet kialakítását is. A projekt keretében új zöldterületek létesülnek, kerékpársávok bővítésére kerül sor,
Védett, bárki által biztonságosan használható bicikliutat szeretne a BKK a Nagykörútra.
A következő évek során a Nagykörút nem csupán régi dicsőségét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi ikonikus főútként is újjászülethet a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között - tájékoztatta a közönséget a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Mint írják, a fejlesztés célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. "Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni" - írták a közleményben.
A Nagykörút megújítása kapcsán emlékezetes mérföldkő volt a közterület újraosztása, amely során kerékpársávokat jelöltek ki – ez a lépés már 2020-ban megtörtént. Jelenleg a villamospályán túli infrastrukturális fejlesztések kerülnek napirendre. A tervezett fejlesztésektől azt várják, hogy katalizátorként működnek, hasonlóan a Bartók Béla úton végrehajtott változásokhoz, így a Nagykörút esetében is elősegítik a kereskedelmi tevékenységek bővülését.
A közlemény szerint 5 kiemelt fejlesztési területet határoztak meg a Nagykörúton:
Az előzetes látványtervek alapján a dolog így festene:
A tervezett fejlesztések révén a BKK ígérete szerint a Nagykörúton kerékpárral és gyalogosan közlekedők biztonságosabb környezetben mozoghatnak. A cél, hogy a városi kerékpározásban kevésbé jártasak számára is vonzóbb útvonalakat alakítsanak ki. Továbbá, a tervezett újítások nem csupán a közlekedés biztonságát növelik, hanem kellemesebb, igényesebb környezetet teremtenek, ahol az emberek szívesebben tölthetik el idejüket. Emellett a Nagykörút mentén magasabb színvonalú szolgáltatások is megjelenhetnek, hozzájárulva a városi életminőség javításához.
A tervek között szerepel, hogy a villamospálya és a hozzá tartozó peronok, valamint az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók érintetlenül megmaradnak. A 4-6-os villamosvonal, amely a világ egyik legforgalmasabb járata, továbbra is kiemelt szerepet kap, éjjel-nappal szolgálva az utasokat. Az autósok számára is kedvező hírek érkeznek: a fontos csomópontok felülvizsgálata mellett a jelenlegi forgalmi rend megmarad, így például a Ferenc Körúton a jövőben is 2x2 sáv és kerékpársáv áll majd rendelkezésre a közlekedők számára.
A közlemény szerint a fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, ez után viszont 5-7 hónap lenne a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek, 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ - szóval összességében a pályázat jóváhagyásától számítva is legkorábban 3,5 év múlva lenne kész az átalakított Nagykörút.