A Grand Hotel Budapest rendezője új filmjével a hollywoodi magyar legendák előtt emel kalapot, megidézve a múlt nagyjait.


Wes Anderson legújabb vígjátékát a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában mutatták be, ahol a rendező és alkotócsapata ismét a vörös szőnyegre lépett. Ahogyan az Asteroid City és A Francia Kiadás esetében, most is busszal érkeztek a cannes-i eseményre. Vasárnap este a vörös szőnyegen felvonult Benicio del Toro, Bill Murray, Mia Threapleton, Michael Cera, Benedict Cumberbatch és Charlotte Gainsbourg, hogy együtt ünnepeljék a film premierjét.

Wes Anderson legújabb vígjátéka ismételten megcsillan a stílusának sajátos, képregényekre emlékeztető vizuális világában és ironikus hangvételében. A történet középpontjában Zsa-Zsa Korda (Benicio Del Toro) áll, aki nem csupán egy kétes hírű pénzember, hanem fegyvergyáros és vállalkozó is, a világ egyik leggazdagabb embere. Miután már sokadszor próbálnak rágyújtani a merénylők, Zsa-Zsa végre elérkezettnek látja az időt, hogy végrendelkezzen. Érdekes módon, a kilenc fia helyett az apácának készülő egyetlen lányát (Mia Threapleton) jelöli meg örököseként, ami nem csupán meglepetés, hanem egy újabb fordulat a már így is színes és szatirikus cselekményben.

A versenyprogramban harmadszor is részt vevő rendező Cannes-ban megosztotta, hogy az abszurd történetének alapját részben felesége és apja kapcsolata adta, aki "mérnöki végzettséggel rendelkezett, és eléggé domináns személyiség volt".

"Egy napon így szólt: meg kell osztanom veletek, miként működik az üzletem, mert az élet nem tart örökké" - mesélte Wes Anderson. Az apósom kinyitott egy szekrényt, és elkezdett cipősdobozokat kiemelni, miközben így folytatta: "Ez az a projekt, amit Szaúd-Arábiában valósítunk meg. És ez az, ami Gibraltáron készül..." Mindez végül helyet kapott a filmben.

A vígjátékban - amelyet május 29-től vetítenek a magyar mozikban - játszik a Wes Anderson-filmek egyik állandó szereplője, Scarlett Johansson is, ő viszont nem volt ott a vasárnapi díszbemutatón. Az amerikai színésznő kedden érkezik rendezőként jegyzett első filmjének (Eleanor The Great) cannes-i premierjére, amely a filmnyelvet megújító filmek bemutatását célul kitűző Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű programba kapott meghívást.

„Már megtekintettem a filmet, és teljesen lenyűgözött” – nyilatkozta Wes Anderson, hozzátéve, hogy „Scarlett Johannson rendezésében egyáltalán nem nyújtott segítséget.”

A hivatalos versenyprogram keretein belül vasárnap debütált a brazil Kleber Mendonca Filho legújabb alkotása, A titkosügynök, amely közel háromórás időtartamával hívja fel magára a figyelmet. Ez a film az egyetlen dél-amerikai mű a rangos Arany Pálmáért zajló versenyben. A rendező, aki 2019-ben a Bacurau című lebilincselő thrillerével elnyerte a zsűri díját Cannes-ban, ezúttal a brazil katonai diktatúra sötét időszakába kalauzolja el a nézőket. A történet középpontjában álló, 1977-ben játszódó cselekmény egy rejtélyes múltú egyetemi kutató ellen indított hajtóvadászatot mutat be, mindezt ironikus hangvételben tálalva.

A 78. Cannes-i Fesztivál május 13-án vette kezdetét, és az eseményre 167 országból csaknem háromezren neveztek be alkotásaikat. A versenyprogramban 22 film versenyezhet az Arany Pálmáért, köztük hat női rendező műve is megtalálható. A megnyitó ünnepségen Robert de Niro tiszteletbeli Arany Pálma díját vehette át, ami különleges elismerés a színészi pályafutásáért. A rövidfilmek versenyében egy magyar rendező, Kenyeres Bálint No.3 (The Spectacle) című alkotása is helyet kapott, míg a Cannes Classics szekcióban a FIPRESCI életműdíjjal kitüntetett Szabó István A napfény íze című klasszikusa került vetítésre.

A nemzetközi zsűri vezetését Juliette Binoche, az Oscar-díjas francia színésznő látja el. A zsűri a szombat esti záróünnepség keretében fogja kiosztani a díjakat.

Related posts