Új horizontok a digitális tanulás terén: Szabadkán kezdődött az év az SZMPSZ számára.


Január 5. és 7. között Szabadkán, Szerbiában zajlott le az Oktatási Hivatal Erasmus+ projektjének harmadik tanulmányi útja, melynek középpontjában a digitális oktatási innovációk és a modern tantermi gyakorlatok álltak. A program házigazdája az Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete volt, akik örömmel fogadták a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SZMPSZ) kilenc tagú delegációját, lehetőséget teremtve a tapasztalatcserére és a szakmai kapcsolatok elmélyítésére.

Az SZMPSZ tavaly áprilisában kapcsolódott be a "Köznevelési együttműködés a digitális módszerek és eszközök használatának támogatására Magyarországon és a szomszédos országokban" c. Erasmus+ projektbe, mely hét ország oktatási-köznevelési szakembereit fogja össze. A projekt részeként ősszel a Felvidékre és Erdélybe; januárban pedig Szabadkára látogattak a konzorciumi tagok küldöttségei, hogy megismerjék a helyi iskolarendszer sajátosságait és együtt keressék a megoldásokat a XXI. századi oktatás kihívásaira.

A tanulmányúton az észak-bácskai és felvidéki csapatok mellett részt vettek a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége és a Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete pedagógusai és intézményvezetői, valamint a projektet koordináló Oktatási Hivatal munkatársai. A háromnapos szakmai program három helyszínen: Szabadkán, Zentán és Bácskertesen (Kupuszina) zajlott.

Az esemény első napján De Negri Ibolya, az egyesület elnöke, valamint Kiss Dávid, az Oktatási Hivatal projekt szakmai vezetője, köszöntötte a résztvevőket. Beszédükben kiemelték az együttműködés és a tudásmegosztás jelentőségét. Ezt követően egy vezetett séta vette kezdetét Szabadka szívében, ahol a szecessziós városháza lenyűgöző épületét is megcsodálhatták a résztvevők. A nap végén tapasztalatcserére került sor, valamint a projekt eddigi eredményeinek áttekintésére, ami lehetőséget biztosított a közös gondolkodásra és a jövőbeli lépések megvitatására.

A tanulmányút második napja izgalmas szakmai programokkal folytatódott. A délelőtti konferencia helyszínéül a Szabadkai Tanítóképző Kar szolgált, ahol a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepéről hallgathattak meg előadásokat a résztvevők. Ezt követően Zentára látogattak, ahol a Thurzó Lajos Általános Iskolában betekintést nyertek a tehetséggondozás helyi gyakorlatába. A nap fénypontja az interaktív műhelymunkák voltak, ahol a résztvevők kreatív feladatok révén ismerkedhettek meg az egyes mesterségesintelligencia-alapú felületekkel. Ezen a különleges alkalmon közösen megírták a tanulmányút "himnuszát" is. A nap zárásaként zentai városnézésre indultak, majd egy kellemes vacsorával folytatták, amelyhez a Mécsvirág együttes zenéje adta a jó hangulatot.

Az exkurzió zárónapján a küldöttségek a festői nyugat-bácskai Bácskertes (Kupuszina) irányába indultak, ahol a József Attila Általános Iskolában mélyreható betekintést nyertek a szerbiai magyar szórványiskolák előtt álló kihívásokba, valamint a digitális eszközök helyi oktatásban betöltött szerepébe. Ezt követően a résztvevők a térség gazdag tradícióival ismerkedtek meg, amikor az iskola pedagógusai és tehetséges diákjai kreatív módon mutatták be a helyi értékeket. A program végén a résztvevők felfedezték Bácskertes nevezetességeit, és a magyarság kulturális öröksége előtt tisztelegve megkoszorúzták a Turul- és Petőfi-szobrokat, ezzel is kifejezve megbecsülésüket az elődök iránt.

A szabadkai tanulmányút igazi kincseket rejtett magában, hiszen nemcsak a tudás gyarapításában, hanem a határokon átívelő pedagógiai kapcsolatok megerősítésében is jelentős előrelépéseket eredményezett. A résztvevők gazdagodva, új ismeretekkel felvértezve térhettek haza, miközben a közös élmények varázsa és a hagyományok iránti elkötelezett hozzáállás is hozzájárult a tapasztalataik gazdagításához.

Az Erasmus+ projekt 2027. március 31-ig tart, a következendő tanulmányutakat a 2026-os évben szervezik majd a szlovákiai, romániai és szerbiai magyar pedagógusszövetségek. A projekt a tanulmányi kirándulás mellett workshopokkal, tréningekkel segíti, hogy a magyar nyelvű oktatási tér fejlődjön, színesedjen a Kárpát-medencében.

Related posts