Feltárult, mi állhatott a lezuhant Air India repülőgép tragédiájának hátterében, azonban számos kérdés továbbra is megválaszolatlan maradt.


Szandi lánya titokban oltár elé állt Las Vegas fényes városában! Most először láthatjuk Blankát és brazil férjét, akik boldogan ünneplik új életüket házaspárként.

Egy frissen közzétett jelentés alapján a júniusban bekövetkezett Air India baleset során a járat hajtóművei közvetlenül a felszállás után leálltak, miután a pilótafülkében mindkét üzemanyagkapcsolót "cut-off" pozícióba állították. Ez a tragédia India legsúlyosabb légi balesetévé nőtte ki magát az elmúlt három évtizedben, 260 ember életét követelve. A vizsgálatok során nem találtak technikai hibát vagy tűzesetet, amely indokolta volna a hajtóművek leállását, így továbbra is kérdéses, hogy ki és miért állította le a kapcsolókat.

Készült egy megrázó előzetes vizsgálati jelentés az Air India júniusban bekövetkezett légi katasztrófájáról, amely során 260 ember vesztette életét. A dokumentumban sokkoló információk kerültek napvilágra: a hajtóművek üzemanyag-ellátásáért felelős kapcsolók lekapcsolásra kerültek közvetlenül a felszállás után, ezzel pedig mindkét hajtóműtől megvonva az üzemanyagot – számolt be róla a Guardian.

Az Indiai Repülőgép-balesetek Vizsgálati Hivatalának (AAIB) friss előzetes jelentése alapján a baleset a felszállást követően, szinte azonnal bekövetkezett. A pilótafülkében mindkét üzemanyag-kapcsolót olyan pozícióba állították, amely leállítja az üzemanyag-ellátást. Ennek következtében a hajtóművek működése azonnal megszűnt, ami súlyos következményekkel járt.

A rögzített hanganyag szerint az egyik pilóta meg is kérdezte társát: "Miért kapcsoltad le?" - mire a másik azt válaszolta, hogy nem ő volt. Pár másodperccel később a gép süllyedni kezdett, vészjelzés érkezett a toronyba, majd a repülő a földbe csapódott a repülőtér közelében.

A kapcsolók finom eltérésekkel kerültek átkapcsolásra, ami arra enged következtetni, hogy ezeket kézi vezérléssel, egymás után állították le – akár véletlenül, akár tudatosan. Az egyik hajtómű később újra életre kelt, de már nem volt képes megállítani a zuhanás folyamatát.

A jelentés nem nevezi meg, hogy a kapitány vagy az elsőtiszt adta-e ki a vészjelzést, illetve nem világos, melyikük mozdította meg a kapcsolókat. A gépet a 15 638 órás repülési tapasztalattal rendelkező Sumeet Sabharwal vezette, aki Air India oktatójaként is dolgozott. Első tisztje a 32 éves Clive Kunder volt, több mint háromezer repült órával.

A jelentés alapján a kapcsolók nem könnyen mozdíthatók el, mivel reteszelő és biztonsági mechanizmusokkal vannak ellátva, hogy véletlen érintések ne okozzanak aktiválást. A pilóták ezeket a kapcsolókat általában csak a földön, működő motor mellett vagy vészhelyzetek során alkalmazzák, például tűzesetek esetén. A vizsgálat eddigi eredményei nem mutattak arra utaló jelet, hogy bármilyen vészhelyzet szükségessé tette volna a kapcsolók leállítását.

Az egyetlen túlélő, a brit állampolgárságú Vishwash Kumar Ramesh elmondása szerint a gép "mintha megrekedt volna a levegőben" a felszállás után, majd "rázkolódott, villogtak a fények", végül "nekicsapódott egy épületnek és felrobbant". Ő a törzs egy nyílásán át menekült ki a lángoló roncsból.

A baleset okainak feltárásáról hónapok múlva várható a végleges jelentés. A legfrissebben közzétett dokumentum a nemzetközi előírásoknak megfelelően egy 30 napon belül kötelező előzetes összefoglalót tartalmaz. Az Air India megerősítette, hogy együttműködik a hatóságokkal, de további részleteket nem kívánt nyilvánosságra hozni. A Boeing szintén támogatja a vizsgálat folyamatát.

A közelmúltban, 2025. június 12-én, tragikus esemény rázta meg a világot: a Londonba tartó AI171-es járat lezuhant az indiai Ahmedábád városának sűrűn lakott területén. A gépen 242 utas és személyzet tartózkodott, ám sajnálatos módon csupán egyetlen túlélő került ki az eseményből. A baleset következtében további 19 ember vesztette életét a földön. Ez a katasztrófa India legsúlyosabb légibalesete volt az elmúlt harminc év során, mély nyomot hagyva a közvéleményben és a légiközlekedés biztonságának kérdésében.

Related posts