Kínlódás az előzéssel: "A Forma-1 manapság szinte egyetlen verseny az első kanyarig..." | M4 Sport


A mai Forma-1-es versenyeken a táv helyett inkább az időmérős körök és a rajtok döntik el a sorsot. George Russell véleménye szerint Austinban is világossá vált, hogy mennyire kedvezőtlen a helyzet az előzések tekintetében.

Nem szükséges, hogy az előzések folyamatosan zajlódjanak ahhoz, hogy egy verseny izgalmas legyen, de a műsor élvezhetősége szempontjából hasznos lehet néhány helycsere. A vasárnapi Amerikai Nagydíjon Lando Norris a verseny nagy részét Charles Leclerc nyomában töltötte, ami rendkívül érdekes látványt nyújtott. Küzdelmük azonban újra rávilágított a Forma-1-ben egyre súlyosbodó előzésproblémákra. Norris egyértelműen gyorsabb volt, mint Leclerc, de a helyzet nem tette lehetővé számára, hogy könnyen támadjon vagy előzzön. Végül kétszer mégis sikerült megelőznie Leclerc-t, de ehhez szinte az egész versenyét fel kellett áldoznia.

Amikor 2022-ben teljesen új autókra váltott a sorozat, a fő célt a csatázás elősegítése jelentette. A szabályciklus utolsó évére az autók aerodinamikája annyira kifinomulttá vált, hogy egymás követésének nehézsége újra szinte a 2021-est idézi. Idén sok versenyen láttunk már példát erre: még az amúgy sok előzést hozó Bakuban is szinte lehetetlen volt pozíciót cserélni.

George Russell Austinban nem éppen a legkedvezőbb forgatókönyv szerint zárta a versenyt. A rajtnál Lewis Hamilton és Oscar Piastri megelőzték, miután Charles Leclerc mögé szorult. A 4. hely visszaszerzése már elérhetetlennek tűnt számára, így végül a 6. pozícióban intették le. "Jól indultam, de Max megállította Landót. Úgy gondoltam, hogy Lando kívülre megy, hogy megvédje magát Charles ellen, de végül nem tette. Beragadtam mögötte, és Lewis, valamint Oscar is lehagytak, ami elég frusztráló volt" - mondta Russell, majd hozzáfűzte:

- így fogalmazott a Mercedes vezetője.

Arra is rámutatott, mennyire meghatározó az időmérők szerepe ebben a helyzetben. "A Ferrari a kilencedik és tizedik helyre kvalifikálta magát a sprintfutamra. Ha az a főverseny lett volna, sok pontot szerezhettünk volna, nekik pedig rossz hétvégéjük lett volna. Ennyire kis dolgok döntenek. Ha két századdal gyorsabb lettem volna az időmérőn, az első sorban álltam volna, és talán másodikként értem volna célba. Az időmérő meghatározó, az első kanyar meghatározó, és nem is emlékszem rá, mikor volt legutóbb két kiállásos verseny az F1-ben. Eléggé egyhangú, sajnos."

A mai előzésprobléma sokrétű, és nem lehet egyértelműen a mostani autógeneráció kudarcának tekinteni. A szabályalkotóknak nagy vágya volt, hogy a teljes mezőny közel legyen egymáshoz, és ez az utolsó évekre meg is valósult. Tény, hogy emiatt bárki bármikor futhat jó vagy rossz hétvégét, ugyanakkor az autók ilyetén egyformasága nagyban nehezíti az előzést. A mezőny sűrűbbé válása abszurd módon ezzel nem feltétlenül javít, inkább ront a műsoron.

A vasárnapi leghosszabb állóháború során Charles Leclerc, a Ferrari versenyzője, úgy véli, hogy a pályával kapcsolatos hibákat nem érdemes keresni. "Ez a pálya igazán lenyűgöző számomra. A kanyarok kialakítása és a bejáratok megnyitása igazán szórakoztatóvá tette, hiszen sokféle ív található, ami segít az előzésekben és a csatározásokban. Nagyon jól éreztem magam a verseny alatt. Amikor pedig az utolsó körökben Lando mögött voltam, a gumik már komoly kihívást jelentettek számomra" - nyilatkozta a pilóta, utalva arra, hogy a követési nehézségekről most nem tud sokat mesélni, hiszen szinte végig ő állt az élen.

Norris szerint a modern autók kanyarokban mutatott teljesítménye jelentősen lassabb, ami megnehezíti a támadások végrehajtását.

- Tedd különlegessé a szövegedet! - javasolta a McLaren pilótája.

A brit szakértő megjegyezte, hogy 2026-ra az új autók és motorok jelentős változásokat hozhatnak a versenyzés világában. "A következő év teljesen más élményt fog nyújtani. Őszintén szólva, fogalmam sincs, hogy pontosan hogyan fog működni az új technológia... Az biztos, hogy az autók teljesen átalakulnak, új akkumulátorokkal érkeznek. A leszorítóerő és a tapadás jelentősen csökkenni fog, ami azt jelenti, hogy az autók nem lesznek olyan kiemelkedőek, mint a jelenlegi első szektorban, hiszen a kanyarokban lassabbak lesznek. Ugyanakkor az egyenes szakaszokon gyorsabbak lehetnek néhány másodperccel. Szóval, remélhetőleg a versenyzés élvezetesebb lesz jövőre" - biztatta a közönséget.

Related posts