Kreatív Online - Faix Csaba: "Politikai érdekek rombolták le azt a szakmai műhelyt, amely egy város fejlődéséért és érték alapú működéséért dolgozott."


A Budapest Brand fennállásának öt éve alatt úgy építette a városmárkát, hogy egyértelműen az itt lakók igényeit és szempontjait vette figyelembe. A cégtől kényszerűségből távozó, több mint harminc munkatárs hiányában azonban számos rendezvényt és projektet le kell fújni, miközben a turisztikai lábat csak kisebb mértékben érinti a változás.

Faix Csaba 2020 óta állt a Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. élén, valamint a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ egyesüléséből kialakult Budapest Brand irányítását is ellátta, amely a főváros turizmusa és marketingje szempontjából kulcsfontosságú szerepet játszik. Azonban január 9-én, az idei évre szóló támogatások csökkentése miatt csoportos létszámleépítés vált szükségessé, ami a vezérigazgató távozásához is vezetett.

Kreatív: Mi vezetett a jelenlegi helyzet kialakulásához?

Faix Csaba: A Budapest Brand egy sokszínű vállalat, amelynek két fő funkciója van: az egyik az üzleti tevékenység, a másik pedig a kulturális programok és élmények szervezése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a turizmus révén befolyó bevételeket a kulturális oldalra fordítjuk. Amikor az önkormányzat nehéz helyzetbe került — részben a kormányzati források csökkentése miatt — minden budapesti vállalat költségvetése egyfajta veszélybe került.

A Budapest Brand a piaci tevékenységeiből is jelentős bevételt generál, ráadásul az utóbbi évek során markánsan javítottunk a turizmusból származó eredményeinken. A Budapest Kártya termékcsalád immár kétharmadában digitálisan hozzáférhető, és sikerült növelnünk a kártya jövedelmezőségét is. Innovatív új termékekkel és friss online marketing stratégiákkal bővítettük kínálatunkat, a webshopunk pedig rekordeladásokat produkál. Ezen szorgalmas és kitartó munkának köszönhetően jelentős mértékben megemeltük a bevételeinket ezen a területen. Ennek eredményeként, bár a projektünk körüli terjedelem csökkent, az idei évben is képesek lettünk volna fenntartani működésünket még akkor is, ha az önkormányzattól "0 forint" támogatást kapunk.

Vitézy Dávid kezdeményezésének köszönhetően a Budapest Brand nettó befizetővé vált a költségvetés számára. Ez azt jelenti, hogy a 2024-re tervezett pénzügyi támogatásunk utolsó részletét - 475 millió forintot - különféle pénzforgalmi okok miatt idén kellett volna megkapnunk. Sajnos ezt a pénzösszeget más programokra irányították, így nem érkezik hozzánk, és a turizmusból származó bevételeinkből kellene pótolnunk. Ennek következményeként gyakorlatilag minden tartalékunk kimerül, és csupán arra marad elegendő forrás, hogy áprilisig és májusig fedezzük a munkatársaink bérét és az alapvető működési költségeket. A héten ezt figyelembe véve 30 kollégának kellett értesítenünk, hogy a csoportos létszámleépítés részeként meg kell válniuk a munkájuktól. Ez kétségkívül egy súlyos személyes tragédia, hiszen olyan kiváló szakemberekről van szó, akik biztosan új kihívásokra találnak majd. A leépítés érinti a kulturális programszervezőket, projektmenedzsereket, szövegírókat, art directorokat, jogi területen dolgozókat a back office-ban, a könyvelési és pénzügyi szakembereket, a social media és digitális csapat tagjait, valamint a kommunikációs munkatársakat és a turizmus üzletágban dolgozó kollégákat is.

A másik oldalon azonban a már említett forráshiány következtében olyan programokat kell felfüggesztenünk, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy ez a város élhető, színes és szerethető hely legyen. Ilyen projektekről van szó, mint a Budapesti Tavaszi Fesztivál, vagy a Budapesttől Szeretettel kezdeményezés, amely különleges élményeket kínál idősotthonokban és családok átmeneti szállásán élőknek. Szomorúan érinti a budapesti lakosokat a kulturális helyszínekhez és kereskedelmi egységekhez kedvezményeket biztosító ÉnBudapestem applikáció fejlesztésének leállítása, valamint a helyi felfedező sétákat népszerűsítő Budapest Bejáró program sorsa is. Sajnos, sok olyan projektet kell kényszerűségből - és fájó szívvel - bezárnunk, amelyek eddig gazdagították a város életét.

Az idén 45. alkalommal megrendezésre kerülő Budapesti Tavaszi Fesztivál a főváros kulturális és turisztikai életének kiemelkedő eseménye. A fesztivál szervezésének felelőssége a Budapesti Tavaszi Fesztivál Alapítványra hárul, amely évről évre izgalmas programokkal és változatos előadásokkal várja a látogatókat.

Ezt még én sem tudom, hiszen ugyan közfeladatként a Budapest Brand szervezi, de annyira minimális lett így az idei büdzsé, hogy jelen helyzetben nem tud a korábbi évek színvonalához méltó fesztivál lenni.

Te és a csapatod meddig tervezitek még folytatni a munkát a Budapest Brandnél?

A jogszabályok értelmében ilyenkor van egy 30 napos tájékoztatási időszak, amely alatt mindenki a helyén marad. Csak ezt követően kezdődik a felmondási idő. Azok a munkatársak, akiknek nem tudunk feladatot biztosítani, amint lehetőség nyílik rá, felmentésre kerülnek a munkavégzés alól. Az én feladatom az egész folyamat lebonyolítása, ami magában foglalja a projektek koordinálását és a pénzügyi év zárását is, így számomra ez valószínűleg hosszabb időt vesz igénybe.

Milyen mértékben formálja át a turizmus világát a változás?

A Budapest Kártya továbbra is a város szívében marad, akárcsak a turisztikai információs szolgáltatások, valamint a közösségi média és online marketing tevékenységek, amelyek célja, hogy népszerűsítsék a fővárosi turisztikai attrakciókat és ösztönözzék a látogatók áramlását. Miközben az idegenforgalmi adó a kerületekhez kerül, az iparűzési adó a főváros költségvetésébe csatlakozik, így ez a feladat mindannyiunk számára kulcsfontosságú.

Amikor legutóbb eszmét cseréltünk, emlékszem, hogy a Budapest Brand kapcsán úgy fogalmaztál, hogy "egyszerre rendezvény- és kulturális programszervező, marketingcég, valamint a turizmust valamilyen mértékben irányító vállalat vagyunk". Ebből a három szerepből melyik az, ami számodra a legnagyobb jelentőséggel bír?

Az az újító megközelítés, ahogy városélményeket hoztunk létre. Ilyen volt például a Rakpart Valyoval közös átalakítása vagy a Budapest Tuning program. Ennek kapcsán nemzetközi konferenciákra hívnak, hogy meséljük el, miként vonjuk be a közösségeket a városi terek újrahasznosításába, hogyan hozzunk létre olyan helyszíneket, amelyeknek köszönhetően ez a város ne csak aszfalt és infrastrukturális háló legyen, hanem egy valódi otthon, ahol az emberek szeretnek élni.

Innét fogva ki vagy mi vállalja a felelősséget a főváros arculatáért?

A Budapest Brand közfeladatai továbbra is megmaradnak, azonban a helyzet az, hogy a Fővárosi Önkormányzat által rendelkezésre bocsátott források nem bizonyulnak elegendőnek a jelentős munkálatokhoz.

A különböző fővárosokban a branding feladatokat eltérő módokon végzik el, és ez gyakran a helyi adottságok, igények és stratégiák függvénye. Sok város esetében az önkormányzat maga irányítja a branding folyamatát, és saját marketing részlegével dolgozik a város arculatának kialakításán. Más városokban a helyi önkormányzatok által alapított cégek, amelyek a városfejlesztésért és turizmusért felelnek, játsszák a főszerepet, hiszen ezek a szervezetek gyakran jobban ismerik a helyi közösség igényeit. Emellett számos főváros dönt úgy, hogy külsős ügynökségeket von be a branding feladatokba. Ezek az ügynökségek friss perspektívát és szakértelmet hoznak a város arculatának megújításába, és segíthetnek a marketingkampányok kidolgozásában is. A külső szakértők gyakran kreatív megoldásokkal és innovatív stratégiákkal állnak elő, amelyek vonzóbbá tehetik a várost a turisták és befektetők számára. Összességében tehát a branding feladatok megvalósítása a városok között jelentős eltéréseket mutat, attól függően, hogy az önkormányzat, a város által üzemeltetett cégek vagy külső ügynökségek felelnek-e a feladatokért.

Eléggé változó, de ritka, hogy önkormányzati feladat legyen, mert az egy jóval lassabb, rugalmatlanabb szervezet. Amiben viszont Budapest mondhatni a trendszetterek közé tartozik, az az, hogy - hozzánk hasonlóan - egyre több helyen kezdik el nem turisztikai értelemben márkázni a várost, hanem az itt lakók bevonásával, az ő érdekeik szem előtt tartásával. Ezt a stratégiát kezdtük mi el öt évvel ezelőtt.

Célunk nem csupán a turisták lenyűgözése, hanem hogy mindenki, aki Budapestre látogat – akár csupán 72 órára, akár egy életen át – igazán jól érezze magát a városban. Ha azonban választani kellene, egyértelműen az itt élő emberek élveznék az elsőbbséget, hiszen ők alkotják a város szívét. Nagy öröm számunkra, ha mások is felfedezik és megismerik ezt a különleges helyet!

Ezzel a szemlélettel alakítottuk át a Városháza Parkot, a Rakpartot és a Bulivillamost; mindezek a Budapest Tuning és a Budapest Nagyregény szellemiségében születtek meg. Felfedeztük, hogy a városnak van egy születésnapja is, november 17-én, ami a rendezvényszervezés szempontjából nem éppen ideális, mégis, ennek apropóján olyan programokat indítottunk, amelyek Budapest sokszínűségét ünneplik. A Lánchíd Fesztivál tökéletes példája annak, hogyan lehet a helyi közönséget megszólítani – hiszen mennyire lenyűgöző, hogy egy varázslatos helyszínen, lélegzetelállító panorámával állítunk színpadra koncerteket. Ráadásul ezek az események a látogatókat is vonzzák, hiszen mindenki vágyik az élményre.

Ezekben abszolút a trendek élén mentünk, és ahogy egyre több világváros is ebbe az irányba indul el, nagyon büszke vagyok arra, hogy Budapest ezt már öt éve képviseli.

Az elmúlt öt év számomra tele volt emlékezetes pillanatokkal és izgalmas projektekkel. Az egyik legfontosabb esemény a diplomám megszerzése volt, ami hosszú évek kemény munkájának gyümölcse. Ezen kívül részt vettem egy közösségi kezdeményezésben, ahol helyi fiatalokkal együtt dolgoztunk a környezetvédelemért, és ezáltal új barátságokat kötöttem. A legnagyobb projekt, amibe belefogtam, egy kreatív írás workshop szervezése volt, ahol megoszthattam tapasztalataimat más írás iránt érdeklődőkkel. Emellett egy online blog indítása is jelentős mérföldkő volt számomra, ahol saját gondolataimat és élményeimet osztom meg. Ezek az élmények nemcsak gazdagították az életemet, hanem segítettek abban is, hogy jobban megismerjem önmagamat és a világot körülöttem.

Eddig számos dolgot említettem, de talán a Metrofesztiválról még nem esett szó, és meg kell említenem, hogy sikerült kifejlesztenünk egy innovatív digitális applikációt is. Hihetetlenül hálás vagyok a kollégáimnak és a csapatomnak, akiknek a közreműködése nélkül mindez nem valósulhatott volna meg.

Öt évvel ezelőtt, amikor nekiláttunk a munkának, váratlanul berobbant a Covid, ami szinte mindent megállított körülöttünk közel két évre. Ezt követően a háború is rányomta a bélyegét a vendégforgalmunkra, majd az energiaválság is belépett a képbe. Így tehát számtalan váratlan kihívással kellett szembenéznünk, miközben mindent megpróbáltunk a megszokott magas színvonalon szervezni. A munkánk minőségét azonban nemcsak mi, hanem a résztvevők is elismerik, és ezt tükrözik a különböző hazai és nemzetközi díjak is, amelyeket az évek során elnyertünk.

Büszkeséggel tölt el, hogy valódi értéket teremtettünk, és fájdalmas látni, ahogy a politika ezt tönkretette. Ha szabad ilyet mondanom, jó érzéssel búcsúzom, de szívesen folytattam volna a munkát. Jelenleg viszont annak örülök, hogy mindezeket a célokat sikerült megvalósítanunk.

Related posts