A BKV-nál befejeződött a flottavizsgálat, és a vállalat most nyilvánosságra hozta az eredményeit.


A cég közleménye szerint az augusztusi tűzeseteket követően, Karácsony Gergely főpolgármester kérésére végzett rendkívüli flottaellenőrzés során egyik autóbuszukon sem találtak olyan hibát, amely veszélyeztetné az utasok biztonságát.

Mint ahogy azt már említettük korábban, a BKV azonnali és alapos tűzbiztonsági vizsgálatot indított valamennyi autóbuszára. Ez a döntés a legutóbbi események hatására született, amikor két nap leforgása alatt két busz lángra kapott, és egy harmadik jármű motortere is füstölni kezdett. A bejelentést követően pedig újabb két hasonló tűzeset történt, ami tovább fokozta a helyzet sürgősségét.

A sorozatos tűzesetek miatt Sára Botond először azt rendelte el, hogy a BKV négy telephelyén található negyven, a mindennapi közlekedésben részt vevő autóbusz szúrópróbaszerű műszaki vizsgálatát végezzék el. A megvizsgált buszok ötödéről, konkrétan 22 százalékáról ugyanis kiderült, hogy alkalmatlanok az utasok szállítására, ezért bevonták azok műszaki engedélyét. Azonnali javításra a járművek 28 százalékát kötelezték, további 28 százalék esetében pedig úgy döntöttek a főispán által elrendelt vizsgálatot végző szakemberek, hogy a buszokat a BKV-nak egy hónapon belül műszaki szemlére kell vinni.

Ezt követte a BKV saját vizsgálata, amely megállapította, hogy a feltárt kisebb hibák - olajszennyeződés, folyadékszivárgás, kábelkopás - a járművek magas életkorára vezethetőek vissza. Ezek javítása folyamatosan történik, mint ahogy soron kívüli szárazjeges tisztítást, úgynevezett aquatex olajsemlegesítő motortéri tisztítást és magasnyomású mosást is végeztek a buszok motortereiben a társaság szakemberei - írták, hozzátéve: a konkrét augusztusi tűzesetek kivizsgálása külső szakértők bevonásával még tart.

A BKV szakértői augusztus 14. és 29. között alaposan átvizsgálták a flottájuk 855 autóbuszát.

Az ellenőrzés során - jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél - olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tártak fel a szakemberek. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, egyes javítási fázisokat pedig szinte teljesen be is fejeztek.

Kitértek arra, hogy

A vizsgálat során felmerült technikai problémák nem újdonságként hatnak a BKV szakemberei számára, hiszen az elmúlt évtizedekben folyamatosan találkoztak hasonló kihívásokkal. A járműpark minden egyes tagja aláveti magát alapos napi, heti és negyedéves ellenőrzéseknek, valamint évente kötelező műszaki vizsgán is részt vesz. A legfrissebb vizsgálatok alapján a tapasztalt problémák többsége a járművek korából adódik, és még a legmagasabb szintű karbantartás mellett is fennáll a meghibásodás kockázata. Mivel a társaság kiemelt prioritásként kezeli az utasok biztonságát, a flotta elöregedése miatt a műszaki ellenőrzések szigorúbbá váltak, hogy garantálják a maximális biztonságot az utazások során.

A BKV baleseti statisztikái is egyértelműen alátámasztják a karbantartás szakszerűségének fontosságát.

Miközben a BKV elsődleges célja a meghibásodások megelőzése, érdemes hangsúlyozni, hogy ezek közül egyik sem minősült tűzesetnek - fogalmaztak megjegyzésükben.

A gondos és a flottához igazított műszaki ellenőrzések következtében a buszokkal kapcsolatos tűzesetek száma évről évre folyamatosan csökken - áll a jelentésben.

Hangsúlyozták, hogy a műszaki hiba következtében bekövetkezett tűzesetek során eddig egyetlen utas sem szenvedett sérülést a társaság autóbuszaiban. Minden busz automata tűzoltó rendszerrel van ellátva, és az utastér külön van választva a motortértől. Ennek köszönhetően, ha műszaki problémák merülnének fel, az utasok biztonságban érzik magukat, és gyorsan elhagyhatják a járművet.

Közölték: az egymással összefüggésben nem lévő augusztusi tűzesetek részletes vizsgálata még tart, a BKV külső szakértőket von be, hogy megállapítsa, mitől gyulladtak ki a járművek.

Azt jegyezték meg, hogy...

A korábbi években tapasztalt 14-15 éves átlagéletkorhoz képest ma a teljes flottában az átlagéletkor már csak 12,8 év. Fontos megjegyezni, hogy az autóbuszok optimális maximális élettartama 8-10 év között mozog. Jelenleg több mint 200 busz már 20 évesnél idősebb, ami komoly kihívást jelent. A BKV buszflottájának körülbelül fele, azaz 420 jármű, elérte a csereérettséget. Az autóbuszok cseréje az elmúlt években elindult, és a korábban használt magas padlós járművek már ki lettek cserélve.

A BKV vezetősége bejelentette, hogy a vállalat egyik kiemelt prioritása az autóbusz-flotta megújítása. Ennek érdekében alaposan előkészítették a szükséges beszerzéseket, és a következő években várhatóan több mint száz új autóbusz érkezik majd a budapesti közlekedésbe. A szükséges anyagi források biztosításáig azonban a BKV alternatív megoldásként 65 új autóbusz bérlésére kötött szerződést, amelyek várhatóan az év végén kezdik meg működésüket.

Ez a már a BKV-nál alkalmazott rendszer most kiterjesztésre kerül a buszokra is. A rendszer lényege, hogy a tervezett élettartamukat túllépő, kényszerűen üzemeltetett eszközök – mint például járművek és infrastrukturális elemek – esetében tudományos alapokra helyezett módon határozzák meg azokat a speciális vizsgálatokat és ellenőrzési eljárásokat, melyek a biztonságos működés fenntartása érdekében szükségesek.

Közölték: Budapest Főváros Kormányhivatalának újabb vizsgálata jelenleg is tart a BKV-nál. Az elmúlt napok ellenőrzésein a hatóság további buszokat kötelezett műszaki szemlére. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a járművek állapota - legyen az személygépkocsi vagy autóbusz - két műszaki vizsga között változhat, de a jármű a kisebb hiba kijavításáig biztonságosan használható. A BKV-nál ezt garantálja a rendszeres ellenőrzés - olvasható a közleményben.

Related posts