A kismotorozás manapság is vonzó alternatíva lehet, de számos szempontot érdemes mérlegelni. Egyrészt, a kismotorok agilis közlekedést biztosítanak, amely különösen a városi forgalomban és a zsúfolt utcákon előnyös. Emellett a fenntartási költségeik által


Az 50-es robogók és mopedek rendkívül gazdaságos és környezetbarát közlekedési alternatívák, hiszen több százezer ilyen jármű rója az utakat Magyarországon. Ennek ellenére, az utóbbi időben egyre többen váltanak más típusú járművekre, elhagyva a kismotorok világát. Ennek hátterében két fő tényező áll: az egyik a technológiai fejlődés, a másik pedig a változó igények és preferenciák.

Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján Magyarországon megkezdődött a 50 köbcentis kismotorok elterjedése, és ebben az időszakban a Berva és Panni néven ismert hazai gyártású modellek is megjelentek a műszaki boltok polcain. A közlekedés világában azonban nem ezek az aranyos, de kezdetleges motorok hódítottak, hanem a szocialista import révén érkező, változatos minőségű járművek, mint például a Simson, Romet, Komar és Jawa Mustang. Ezek a motorok már-már luxusnak számítottak, hiszen az emberek számára a nyergükben ülni sokkal vonzóbb élménynek tűnt, mint a váltó nélküli kerékpárok pedáljait hajtani a dombos tájakon. Más nézőpontból vizsgálva, ezek a kis kétütemű gépek inkább rövid távokhoz voltak ideálisak, így - akár oldalkocsival felszerelve - nagymotorokkal szemben nem tudták igazán kiváltani az autók szerepét - olvasható a Magyar Nemzet írásában.

Sokuk a rendszerváltás után is napi használatban maradt, ám a nyugati nyitás új lehetőségeket hozott és átalakította az igényeket. Addig ugyanis két kategória volt elterjedt: a hagyományos felépítésű (nyereggel egy vonalban lévő tank és lábváltó) kismotoroké, mint például a Simson S51; illetve a pedállal indítható és emelkedőn szorgos tekeréssel ösztökélhető mopedeké, amelyek fő képviselője a Babetta volt. 1990 után aztán az új sláger egy harmadik szegmens, a robogóké lett, hiszen könnyű volt felszállni rájuk, a CVT miatt nem kellett sebességet váltani, és megbízhatónak bizonyultak. Meg is indult a használt Yamaha Jogok és társaik tömeges importja, főleg Olaszországból vagy konténerben Japánból, és utódjaik máig részei a hazai utcaképnek.

Kismotorok: könnyen kezelhető adminisztráció és alacsony fenntartási költségek.

Ahhoz, hogy alaposan megértsük a műfaj lényegét és jövőbeli lehetőségeit, fontos, hogy röviden áttekintsük a hazai jogszabályi keretet. A segédmotoros kerékpárok...

Lehet a járgány akár három- vagy négykerekű is, és hajthatja legfeljebb 4 kW teljesítményű villanymotor, egyelőre maradjunk az L1e kategóriába sorolt, vagyis benzines és kétkerekű masináknál, úgyis ezek messze a legnépszerűbbek. Mindegyik vezethető autós (B-s) jogosítvánnyal vagy AM kategóriás engedéllyel is - utóbbihoz nem kell orvosi alkalmassági vizsgálat, ráadásul 14 év az alsó korhatára, utóbbi a középiskolások számára teszi érdekessé.

Related posts