A gyönyörű, pálmafákkal szegélyezett, homokos tengerpart helyett egy kerítéssel és őrtorony által elzárt terület fogadta a csalódott magyar turistákat Srí Lankán.
A vendégek nagyon nem azt kapták, amire befizettek az utazási irodánál.
A Pest Vármegyei Főügyészség a megtévesztett utasok kérelme alapján indított ellenőrzést egy budapesti utazási irodával szemben, mivel a
A Pest Vármegyei Főügyészség szerdán az MTI-hez eljuttatott közleményében arról tájékoztatott, hogy egy utazási iroda 2024 januárjában repülős utakat ajánlott fel egy Srí Lanka-i szállodába, amely "all inclusive" szolgáltatással várja a vendégeket.
Az utazási iroda honlapján közzétett képeken a szálloda közvetlenül a tengerparton feküdt, lassan mélyülő, hosszú, homokos partszakasszal, gyönyörű zöld pálmafás környezetben.
Ezzel szemben a Srí Lankára érkező turisták a valóságban egészen más élményeket tapasztaltak: a tengerpart nem a várva várt homokos idillt kínálta, hanem hullámtörő kövekkel és drótkerítéssel körülvett, őrtoronnyal őrzött partszakaszt. A szállodából a tengerhez való hozzáférés nem volt közvetlen, hiszen kerítések zárták le az utat, és a szikla meredek lejtője csupán egy nehézkes, fárasztó lejáratot biztosított a vízhez - mesélték az utasok.
Az utasok a helyszínen kifejezték elégedetlenségüket, azonban tapasztalataik alapján csupán egy masszázs és egy halvacsora volt az, amit kompenzációként felajánlottak nekik. Ráadásul az utolsó napokra már csak extra díj fejében kínálták fel a szálláshely módosításának lehetőségét.
Az ügyészség megállapítása szerint kiemelkedő fontossággal bír, hogy a utazási irodák hirdetéseiben és ajánlataiban megjelenő képek jelentős hatással vannak a vásárlói döntésekre.
Az ügyészség véleménye szerint ebben az esetben az elsődleges vizuális információk, mint például a fényképek, a valós helyzettel ellentétes képet festenek. Ennek következtében az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ami alapján az utasok a jogszabályok értelmében kártérítésre jogosultak. Fontos megjegyezni, hogy - bizonyos kivételek figyelembevételével - az utazási iroda felelőssége kiterjed arra az esetre is, ha a szálláshelyet külföldi szolgáltató üzemelteti.
Ilyen körülmények között a törvény lehetőséget biztosít az ügyészség számára, hogy a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése céljából képviseleti keresetet nyújtson be a bírósághoz. Ezt megelőzően a vállalkozásoknak van lehetőségük arra is, hogy perelhárító ügyészi felhívás keretében reagáljanak, amely során önkéntesen megszüntethetik a jogsértést.
A Pest Vármegyei Főügyészség kihasználta ezt a lehetőséget, és kapcsolatba lépett az utazási irodával, kérve, hogy távolítsák el honlapjukról azokat a képeket, amelyek a Srí Lanka-i szállodát homokos tengerparttal ábrázolják, a valóságos, sziklás part helyett.
A közleményben kiemelték, hogy az utazási iroda köteles volt nyilatkozni a szerződésszegés elismeréséről. Az ügyészség felhívásának hatására a cég azonnal eltávolította a honlapjáról a Srí Lanka-i szállodára vonatkozó félrevezető utazási ajánlatot, beleértve az összes kapcsolódó fényképet. Ezen túlmenően az iroda elismerte a szerződésszegést, és hangsúlyozták, hogy a fogyasztóknak járó esetleges díjengedmények vagy kártérítések vonatkozásában nem áll fenn kimentési ok.