Sg.hu - A Google trösztellenes perének hatásai máris érzékelhetőek az online keresési szokásokban.
Míg a Google a jogi védekezésre helyezi a hangsúlyt, addig a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek új megoldásokat kínálnak az emberek kérdéseinek megválaszolására.
Egy évtizeddel ezelőtt, amikor az amerikai Igazságügyi Minisztérium monopolváddal támadta a Microsoftot, a Szilícium-völgy egyik prominens ügyvédje felvetett egy elméletet a trösztellenes ügyekről: "A jogorvoslat maga a per." Az elmélet szerint ha egy monopóliumot arra kényszerítenek, hogy védje meg a magatartását, az teret nyithat más vállalatok, különösen az újonnan belépő cégek számára, hogy újítsanak a piacon. És ma ez történik az Alphabet által tulajdonolt Google esetében. Ahogyan a Microsoft vélhetően azért maradt le a technológiai világ mobilplatformok felé történő elmozdulásáról, mert annyira a saját, az igazságügyi minisztériummal folytatott monopóliumperére összpontosított, úgy a tanúvallomások és belső dokumentumok arra utalnak, hogy a Google a saját, pénteken Washingtonban lezárult trösztellenes pere miatt maradhatott le a mesterséges intelligencia bevezetésében.
A Google ügyével kapcsolatban az Igazságügyi Minisztérium perének második szakaszában bemutatott tanúvallomások és egyéb bizonyítékok kiemelik, hogy a mesterséges intelligencia miként formálja át az online keresési szektort, valamint új lehetőségeket teremthet a startupok számára. Az utóbbi időszakban Eddy Cue, az Apple vezető üzletkötőjének vallomása keltett hullámokat, amelyben kifejtette, hogy az Apple miért döntött a ChatGPT mellett a Google Gemini helyett az iPhone-ok új mesterséges intelligencia kereső funkciójának bevezetésénél. Cue emellett megemlítette, hogy az Apple "aktívan dolgozik" a Safari webböngésző MI-alapú keresőmotorokkal való integrálásán.
A megjegyzései arra világítanak rá, hogy míg a Google azon fáradozik, hogy megőrizze vezető szerepét az alapvető keresési piacon, addig az MI-t cégek képesek voltak egy életképes alternatívát kialakítani az online kérdések megválaszolására. Tim Wu, a Columbia Egyetem jogászprofesszora kifejtette, hogy ha egy monopolhelyzetben lévő vállalat tisztában van azzal, hogy minden lépését figyelik, sokkal körültekintőbben jár el, hogy ne tűnjön úgy, mintha elnyomná a versenytársakat. A monopolizációs perek célja, hogy "felrázzák a dolgokat" - mondta Wu, aki Joe Biden elnök versenytanácsadójaként tevékenykedett 2021 és 2023 között.
A Google-per második szakasza arra összpontosított, hogyan lehet kezelni azt, amit egy szövetségi bíró tavaly jogellenes monopóliumnak minősített. A május 29-i és 30-i záróbeszédek után Amit Mehta bíró döntést hoz arról, hogy a Chrome böngésző eladásával szükséges-e a vállalat felosztása, vagy más eszközökkel kell-e helyreállítani a versenyt a piacon. Az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes vezetője, Gail Slater egy skóciai konferencián pénteken kifejtette, hogy a keresőpiac az utóbbi 20 évben "befagyott" a verseny szempontjából. "Hogyan olvasszuk fel ezt a jégtömböt?" - tette fel a kérdést. "A kulcs mindehhez természetesen a méret és az adatok. Ezek lesznek a verseny jövőbeni alappillérei."
Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke egy blogbejegyzésben úgy fogalmazott, hogy az Igazságügyi Minisztérium javaslatai "szélsőségesek", és ártanának a versenynek az iparágban. "A heteken át zajló tanúvallomások során egy sor jól finanszírozott cég nyilatkozott meg, amelyek alig várják, hogy hozzáférjenek a Google technológiájához, hogy ne kelljen maguknak innoválniuk" - mondta. "Amit nem hallottunk az az , hogy a kormány szélsőséges javaslatai hogyan szolgálnák a fogyasztók javát."
Az Apple és a Google közötti partnerség 2003 óta tart, amely az online keresések világában jelentős szerepet játszik. Az Apple évente akár 20 milliárd dollárt is zsebre vágott azért, hogy a Google keresőmotorját alapértelmezettként alkalmazza az eszközein. Cue, a vállalat egyik kulcsszereplője, aktívan részt vett ennek az üzletnek a kialakításában, és 2023-ban tanúskodott az igazságügyi minisztérium trösztellenes ügyének első szakaszában. Mehta tavaly megállapította, hogy a Google jogellenesen monopolizálja a keresőpiacot, és ezt az Apple-lel kötött kizárólagos megállapodásokkal is alátámasztotta.
A mesterséges intelligenciával kapcsolatos üzlethez azonban az iPhone-gyártó a ChatGPT-t választotta. És bár ez a partnerség nem kizárólagos, az Apple még mindig nem írt alá szerződést arról, hogy a Gemini is rajta legyen a telefonjain. Cue a héten alig említette a Geminit, amikor megjelent a bíróságon a tárgyalás második fázisában, amely arról szólt, hogyan orvosolható a Google jogellenes magatartása. A 2023 októberi és a 2025 májusi Cue közötti kontraszt szembetűnő volt: két évvel ezelőtt Cue tanúvallomása mogorva és némiképp bágyadt volt, mivel szerződéses kötelessége volt megvédeni az Apple és a Google üzletét. A héten viszont Cue elszabadult, gyakorlatilag extázisban volt a mesterséges intelligencia elképesztő erejétől, amelyet az elmúlt 35 év negyedik technológiai forradalmának nevezett. Miközben Cue beszélt, többször is kiemelte a Perplexity és az Anthropic startupokat.
Cue rávilágított arra, hogy a Szilícium-völgy miért tekinti az elmúlt két évben az MI-t egzisztenciális fenyegetésnek a keresés terén. Noha a chatbotok működése eltér a hagyományos keresőmotoroktól, sokan aggódnak amiatt, hogy ezek az új technológiák kihívást jelentenek az internetes információkeresés megszokott módjára. Míg korábban a felhasználók egy linkgyűjteményt kaptak, amely az online forrásokhoz irányította őket, most az MI által generált, azonnali válaszokat kaphatnak, amelyek hatalmas, emberi forrásokból származó adathalmazon alapulnak. Cue megjegyzéseire reagálva a Google bejelentette, hogy az Apple eszközökről érkező keresési lekérdezések számának növekedését észleli, hiszen a felhasználók egyre inkább átállnak a hangvezérelt és képalapú keresési lehetőségekre a hagyományos szöveges keresések helyett.
A Google trösztellenes pere nem csupán a tech óriás számára hozott kihívásokat, hanem számos más vállalat számára is új üzleti lehetőségeket teremtett. A keresőpiac hirtelen fellendülése nem véletlenszerű jelenség, hanem a Google ellen indított per következménye. Dmitry Shevelenko, a Perplexity vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy cégük nemrégiben elért eredménye, valamint a Motorolával kialakított partnerség nem jöhetett volna létre a Google ellen indított trösztellenes eljárás nélkül. "A Google nyomás alatt áll, és ennek következtében a telefon- és böngészőfejlesztők is nyitottabbá váltak a velünk való együttműködésre" – nyilatkozta Shevelenko a múlt hónapban tett bírósági vallomásában.
A Google már jóval azelőtt észlelte a nagyméretű nyelvi modellek fejlesztésének fontosságát, mint ahogy az igazságügyi minisztérium 2019-ben elkezdte volna a céggel szembeni vizsgálatokat. A kormányzati álláspont szerint a Google nem hasznosította maximálisan ezt az innovációt, mivel már akkor is dominált a piacon. A helyzet csak 2022 novemberében változott meg drámaian, amikor a ChatGPT globális sikere nyomán a Google is elkezdte integrálni ezeket a mesterséges intelligencia alapú funkciókat a keresőmotorjába. A vállalat azt hangoztatja, hogy évente milliárdokat fordít a fejlesztésekre, és az MI-technológiák bevezetését azért halogatta, hogy azt felelősségteljes módon tehesse.
"Egy monopolista számára az innováció azért nehéz, mert attól fél, hogy kannibalizálja a bevételeit" - mondta Wu. Megjegyezte, hogy a Bell Laboratories, az AT&T innovációs részlege több tucat hasznos technológiát talált fel, köztük az üzenetrögzítőt és a mobiltelefonok mögött álló technológiát. Az A&T azonban nem volt hajlandó ezeket piacra dobni, mert attól tartott, hogy az emberek ezután kevésbé használnák a vezetékes telefonjukat. Ugyanez a "modell végét illető paranoia" - ahogy Wu nevezte - a Google mesterséges intelligenciával kapcsolatos belső dokumentumaiban is megjelenik. Egy 2024 októberében tartott megbeszélés feljegyzéseiben a Google vezetői a Gemini csapatát a Google keresési és hirdetési üzletágára gyakorolt hatásáról, valamint arról faggatták, hogy mikor kezdhetik el a hirdetések beépítését az MI-alkalmazásokba. Vidhya Srinavasan, a Google hirdetésekért és kereskedelemért felelős alelnöke azt mondta akkoriban hogy "még nem csökken a keresési/hirdetési forgalom, de ez elkerülhetetlen, és fel kell készülnünk a Gemini sikerére. Minél hamarabb fel kell gyorsítani a Gemini hirdetésekkel való monetizálását."