A Rákosrendező fejlesztése számos kihívással nézhet szembe, hiszen a tét közel 51 milliárd forintra rúg.


A kormányzati források alapján a magyar állam egy átfogó garanciát szerzett a jelenleg értékelhetetlennek minősített városrészre tervezett beruházás kapcsán. Ez a terület rendkívül elhanyagolt, és súlyos szennyezést okozó anyagokkal terhelt, ami jelentős aggodalmakat vet fel a biztonság és a jövőbeli fejlesztések szempontjából.

Mint arról az Infostart is beszámolt, január 16-án a Kormány és az Egyesült Arab Emírségek Kormánya megegyezett a Rákosrendező vasútállomás körüli rozsdaövezet adásvételéről. A Nemzetgazdasági Minisztérium által közzétett közleményből kiderült, hogy a területet 50,9 milliárd forintért vásárolta meg az Eagle Hills Csoport, amit három ütemben fog kifizetni. Az arab befektető 12 milliárd eurós fejlesztést vállalt számos sport-, oktatási- és szabadidős létesítmény építésével. Mint írták, "a Grand Budapest érdemben támogatja a magyar gazdaság fejlődését, mintegy 2 százalékkal járul hozzá a GDP-növekedéshez".

A szerződés világosan jelzi, hogy a mini- vagy maxi-Dubajként emlegetett Grand Budapest-beruházás számos kockázatot rejt magában, és könnyen meghiúsulhat a projekt - olvasható az Index cikkében. A magyar állam és a beruházó, az Eagle Hills Csoport, számos kötelezettséget vállalt. A lap kormányzati forrása szerint, ha az állam nem biztosít építési engedélyt a területen, akkor a beruházó visszalép a projekttől, és minden visszakerül az állam tulajdonába. Ráadásul,

Amennyiben a beruházó úgy dönt, hogy nem kívánja folytatni a projektet, nem jogosult a töldterület további átadására. Az állam azonban azonnal aktiválhatja a visszavásárlási jogát.

A belsős informátor tájékoztatása alapján kizárt, hogy ingatlanüzletek vagy spekulációk zajlanának, mivel a megállapodás csupán a konkrét projektre vonatkozik. Amennyiben a projekt nem valósulna meg, a terület automatikusan visszakerül az államhoz. Ezen kívül egy államközi szerződés is megerősíti a folyamatokat.

A lap úgy értesült, a döntést előkészítő dokumentumokban szerepel egy nemzetközi, nagynevű értékbecslő cég, amely értékelte a területet. Azonban külön figyelembe vette azokat az építési szabályokat, amelyeket a beruházáshoz módosítani szeretnének. A kormányzati informátor szerint "az értékelést nem a jelenlegi építési jogszabályoknak megfelelően végezték, hanem figyelembe vették, hogy mit szeretnének a jövőben változtatni a projekt érdekében. Így a jövőbeli beépíthetőséget is figyelembe vették".

Az Eagle Hills Csoport bejelentette, hogy a korábban 5 milliárd euróra tervezett befektetését most 12 milliárd euróra emelte.

A forrás információi alapján kiemelendő, hogy a terület jelenlegi állapota rendkívül szennyezett, ami a vevőre hárítja a felelősséget a rehabilitáció tekintetében. Ez a költség a vételár feléig terjedhet, maximum 25 milliárd forintig.

Mint írják, a hatályos építési szabályozás alapján a Rákosrendezői pályaudvar vasútüzemhez nem szükséges, befektető részére értékesített területén jelenleg 80 százalék minimum zöldterület mellett 10 százalék a maximális beépíthetőség, és legfeljebb 4,5 méter magas épület helyezhető el. A fejlesztést lehetővé tévő építési szabályok megváltoztatása után a területen átlagosan 90 százalék lenne a beépíthetőség mértéke átlagosan legalább 10 százalékos zöldterületi mutató mellett. Így az elhelyezhető legmagasabb épületek általában 45 méter magasak, azonban egyes zónákban 250-500 méter magas épületek is elhelyezhetőek lennének.

Related posts