Thalia punknői – 1. rész: Ruttkai Éva A punk kultúra színes és sokszínű világában Ruttkai Éva neve egyedülálló fényként ragyog. Az 1960-as évek végén és a 70-es évek elején a magyar színjátszásban és a művészetekben forradalmi változások következtek be,


Mielőtt belemerülnénk a következő izmus mélyelemzésébe Paár Ádám történész-politológussal, szeretnénk egy kis színt vinni a diskurzusba egy film- és nőtörténeti minisorozat keretében. Ez az intermezzo remek alkalom arra, hogy felfedezzük a női alakok és a filmes narratívák kapcsolatát, miközben új perspektívákat nyitunk a társadalmi diskurzusban.

Magyar és hollywoodi hírességek életútját foglaljuk össze a színművészet aranykorából. Persze ez más-más időszakot jelent hazánkban és az Egyesült Államokban. Utóbbi a harmincas években virágzott - azóta már tudjuk, hogy jellemzően a külvilág felé mutatta elbűvölő arcát, ugyanakkor hazánkban mind a filmkészítés, mind a színház a hatvanas években élte talán a legpezsgőbb korát, de az mindenesetre biztos, hogy ebben az időszakban lettek sztárok azok, akik azóta valóban a kulturális élet ikonjaivá váltak.

Minisorozatunk során olyan művészek életébe nyerhetünk betekintést, akikről talán sosem gondoltuk volna, hogy valaha is rejtett harcokat vívtak a háttérben. Egy dolog biztos: az ő győzelmük nem volt előre borítékolva.

A négy színész életét bemutató sorozat első epizódjában Rácz Ráchel osztotta meg gondolatait Ruttkai Évával kapcsolatban.

A színház-, és filmtörténész arra helyezte a hangsúlyt, hogy Ruttkait valójában teljesen félreértelmezte a saját kora. A Butaságom történetéhez hasonló filmek miatt bekerült egy olyan bájos, de ártalmatlan skatulyába, amely egyáltalán nem tetszett neki. Színházi szerepei ezt gyakran ellensúlyozták.

A beszélgetés során kiderült, hogy noha a jövő generációi nem így emlékeznek rá, Ruttkai Éva már fiatalon, gyerekszínészként indította el karrierjét a Vígszínház színpadán. A színészet iránti tehetsége szinte beleszületett, hiszen a művészet vére folyt az ereiben.

A kutató nemcsak a fontosabb filmes és színházi szerepeiről osztott meg gondolatokat, hanem emberi és szakmai kapcsolatairól is beszélt. A közönség számára leginkább ismert két nagy szerelme, Gábor Miklós és Latinovits Zoltán, mellett Várkonyi Zoltán is jelentős hatással volt Ruttkai pályafutására.

Rácz Ráchel kifejtette, hogy a színművész erős igazságérzete miatt valószínűleg az Abigél című tévésorozatban megformált Horn Mici karaktere állt a legközelebb a valódi énjéhez. Példaként említett egy esetet a második világháború idejéből, amikor Ruttkai Éva ösztönösen megütött volna egy őt bántalmazó nyilast, ha édesanyja nem állítja meg ebben a cselekedetében.

A felnőtt Ruttka számára hosszú éveken át az volt a legnagyobb kihívás, hogy megmutassa a közönségnek, ő nem csupán Ferrari Violetta árnyéka, akivel állandóan összehasonlították.

Mivel Ferrari disszidált, Ruttkai tehetsége pedig egyre nyilvánvalóbb lett, ez a teher lekerült a válláról.

A következő héten izgalmas esemény vár ránk a Mozgóképizmus különkiadásában, ahol egy újabb tehetséges művész lép a középpontba, ezúttal a Thalia punknőinek világában. Ezen alkalommal egy amerikai legenda történetébe merülünk el, amely garantáltan lenyűgöző beszélgetést ígér.

Related posts